Kolenwagons & Onderdelen.

 

Sinds de beginjaren van de Limburgse mijnbouw werkte men met kleine kolenwagons, maar vanaf 1940 werden de kleine wagons vervangen door grote wagons. In 1940 werden de eerste 100 grote wagons in gebruik genomen, de oorlogsjaren maakte verdere uitbreiding onmogelijk maar vanaf 1948 werd gestaag verder gegaan met een eerste bestelling van 1000 grote wagons. Dit aantal werd stelselmatig opgevoerd en toen in 1950 de laatste kleine wagons uit de circulatie werden genomen, stond een park van 4700 grote wagons plus 250 halfhoge wagons ter beschikking. Vanaf 1962 toen de eerste grote wagons zo'n 14 jaar oud waren, begon de zinklaag te verdwijnen met roestvorming tot gevolg. Men besloot daarom om alle wagons aan een verjongingskuur te onderwerpen. De oudste wagons, dat wil zeggen de nummers 101 tot 1099 werden vanaf september 1962 van een nieuwe zinklaag voorzien. De eerste 100 grote wagons uit 1940 waren dusdanig versleten dat ze niet meer konden gerepareerd. Zoals uit het voorgaande reeds valt op te maken, waren alle grote wagons genummerd. Van iedere grote wagon die in bedrijf werd genomen werd een kaart aangelegd waarop alle gegevens van de wagon werden vermeld zoals reparaties en wijzigingen. Men kon als het ware het hele levensverhaal van de wagon hierop aflezen. Deze kaarten werden bijgehouden op het kantoor van de afdeling losvloer.

( foto's niet kopiëren ivm auteursrechten, Auteurswet 1912 )

www.gluckauf.nl

NIEUW!

Constructie bedrijf HOVERS. Maakte ook Kolenwagons voor de Limburgse Mijnbouw.

© Hovers/www.gluckauf.nl

 

Kolenwagon verstopt tussen puim.

© www.gluckauf.nl /R. Schmitz.

 

Plaatje wat op een wagon heeft gezeten, van de Oranje Nassau Mijn.

© www.gluckauf.nl

 

Originele kolenwagon 2,5 ton van de Stm.Hendrik.

© ww.gluckauf.nl

 

 Wagon met generator.

© www.gluckauf.nl

Oude Kolenwagon wiel, dit wiel is iets groter dan hier boven is afgebeeld. Dit is 1 van de eerste wielen die men gebruikte, omdat deze wiel geen kogellagers bezit in het midden.

© www.gluckauf.nl

 

Oude Kolenwagon wiel, dit wiel is iets groter dan hier boven is afgebeeld. Dit is 1 van de eerste wielen die men gebruikte, omdat deze wiel geen kogellagers bezit in het midden.

© www.gluckauf.nl

Diverse mijnwagons uit het museum.

 

Materiaal wagen met monorail bak 3 84 bak 61 afkomstig uit Zolder.

© www.gluckauf.nl

 

Mijnwagon afkomstig van de Domaniale Mijn.

© www.gluckauf.nl

 

Mijnwagon  haak, gevonden op de voormalige steenberg van de ON 1.

© www.gluckauf.nl

 

Mijnwagon  haak, gevonden op de voormalige steenberg van de ON 1.

© www.gluckauf.nl