Home » PARTICULIERE MIJN JULIA » Ondergronds Mijn Julia.
Logoinhoud-46.JPG

Overzicht ondergronds Mijn Julia.

 

De mijn Julia stond bekend als de mijn met de dikke kolenlagen. In 1929 had men voor het eerst zo'n knaap van een pijler aangetrokken en deze had plaatselijk 3.60 meter tussen vloer en dak. Dat was wel wat anders dan het moeten werken in een lage pijler met een dunne kolenlaag zoals in de meeste Limburgse steenkoolmijnen. Zo was er in het jaar 1947 weer zo'n pijler aangetrokken met de naam DORA 1, deze pijler leverde zo goed als zuivere kool en lag onder de 365 meter verdieping en had een lengte van 255 meter, ongeveer 1 kilometer het veld in. De gemiddelde laagdikte was 2.80 meter met uitschieters van 3.50 meter en de helling van deze pijler bedroeg 8%. Het transportmiddel in deze pijler was de schrapergoot, of zoals dat op de Julia heette, de "kratsband". In zo'n hoge pijler werd weinig geschept, de kool gleed vanzelf in het transportmiddel. Per dag kwamen zo'n 1000 volle kolenwagens uit deze pijler en per dag waren 750 wagens met vulstenen nodig.

( foto's niet kopiëren ivm auteursrechten, Auteurswet 1912 )

www.gluckauf.nl

Nieuwe pompenkamer.

Werkzaam op de Mijn Julia op de 540m.© Cals/www.gluckauf.nl
Werkzaam op de Mijn Julia op de 540m.© Cals/www.gluckauf.nl
De schakel ruimte wordt in beton gezet.Het aan brengen van de bewapening achter het ijzeren geraamte. Op de 540m uit 1949.© Cals/www.gluckauf.nl
De schakel ruimte wordt in beton gezet.Het aan brengen van de bewapening achter het ijzeren geraamte. Op de 540m uit 1949.© Cals/www.gluckauf.nl
Links de beton pomp die het beton achter de bekisting brengt.Op de rechter foto een kruiwagen na kruiwagen wordt omgekiept in de bak van de betonmolen Op 540m.© Cals/www.gluckauf.nl
Links de beton pomp die het beton achter de bekisting brengt.Op de rechter foto een kruiwagen na kruiwagen wordt omgekiept in de bak van de betonmolen Op 540m.© Cals/www.gluckauf.nl
De beton spuitleiding wordt aan de spuitcylinder vast gekoppeld en mondt uit achter de bekisting.Op 540mJulia.© Cals/www.gluckauf.nl
De beton spuitleiding wordt aan de spuitcylinder vast gekoppeld en mondt uit achter de bekisting.Op 540mJulia.© Cals/www.gluckauf.nl
De beton spuitleiding wordt aan de spuitcylinder vast gekoppeld en mondt uit achter de bekisting Rechts staat schiethouwer Malensek 540m.© Cals/www.gluckauf.nl
De beton spuitleiding wordt aan de spuitcylinder vast gekoppeld en mondt uit achter de bekisting Rechts staat schiethouwer Malensek 540m.© Cals/www.gluckauf.nl
Het beton stroomt uit de spuitleiding.Als het beton hard is geworden kunnen de bekistingen het ijzeren geraamte waar op zijin aangebracht worden verwijderd op de 540m. © Cals/www.gluckauf.nl
Het beton stroomt uit de spuitleiding.Als het beton hard is geworden kunnen de bekistingen het ijzeren geraamte waar op zijin aangebracht worden verwijderd op de 540m. © Cals/www.gluckauf.nl
Nieuwe pompenkamer op de 540m uit 1949.© Cals/www.gluckauf.nl
Nieuwe pompenkamer op de 540m uit 1949.© Cals/www.gluckauf.nl
NIEUW! Pijler Dora 1. Uit 1947. © Cals/www.gluckauf.nl
NIEUW! Pijler Dora 1. Uit 1947. © Cals/www.gluckauf.nl
De Mijn Julia afdiepen van schacht op 540m. © www.gluckauf.nl
De Mijn Julia afdiepen van schacht op 540m. © www.gluckauf.nl
De Mijn Julia pompenkamer. © www.gluckauf.nl
De Mijn Julia pompenkamer. © www.gluckauf.nl
De Mijn Julia personen trein. © www.gluckauf.nl
De Mijn Julia personen trein. © www.gluckauf.nl
Een steengang op de 540 meter verdieping in de mijn Julia vlak bij de schacht Rechts op de foto staan de wagons volgeladen met steenkool. © www.gluckauf.nl
Een steengang op de 540 meter verdieping in de mijn Julia vlak bij de schacht Rechts op de foto staan de wagons volgeladen met steenkool. © www.gluckauf.nl
 Scoma perslucht laadwagen in een afvoerpijler van de Mijn Julia. © www.gluckauf.nl
Scoma perslucht laadwagen in een afvoerpijler van de Mijn Julia. © www.gluckauf.nl
 Ondergronds Mijn Julia. © www.gluckauf.nl
Ondergronds Mijn Julia. © www.gluckauf.nl
 Aan kop pijler worden troggen aan elkaar vast gemaakt.© www.gluckauf.nl
Aan kop pijler worden troggen aan elkaar vast gemaakt.© www.gluckauf.nl
Gang wordt met rooflier geroofd. © www.gluckauf.nl
Gang wordt met rooflier geroofd. © www.gluckauf.nl
De Mijn Julia 1958 drijfzand in een tunnel, achter op de foto 2 koempels. © www.gluckauf.nl
De Mijn Julia 1958 drijfzand in een tunnel, achter op de foto 2 koempels. © www.gluckauf.nl
De Mijn Julia mijngang onderwater. © www.gluckauf.nl
De Mijn Julia mijngang onderwater. © www.gluckauf.nl
Hydrolische wandelondersteuning in de mijn Julia, deze foto is uit de jaren 70 ©Klaasen./www.gluckauf.nl
Hydrolische wandelondersteuning in de mijn Julia, deze foto is uit de jaren 70 ©Klaasen./www.gluckauf.nl
 Mijn Julia hoofd steengang 450 meter. © www.gluckauf.nl
Mijn Julia hoofd steengang 450 meter. © www.gluckauf.nl
 Laadplaats op de 540 meter verdieping van de Mijn Julia.© www.gluckauf.nl
Laadplaats op de 540 meter verdieping van de Mijn Julia.© www.gluckauf.nl
 Prins Claus op bezoek in de Mijn Julia 1968. © www.gluckauf.nl
Prins Claus op bezoek in de Mijn Julia 1968. © www.gluckauf.nl
 Prins Claus op 500 meter diepte 30.nov.1969.© anp./www.gluckauf.nl
Prins Claus op 500 meter diepte 30.nov.1969.© anp./www.gluckauf.nl