Haven Stein.

De haven van Stein werd aangelegd in opdracht van de Staatsmijnen, die het haventerrein in gebruik namen voor de steenkolenverlading van de Staatsmijnen Maurits, Emma en Hendrik. Het havengebied werd via het Mijnspoor Staatsmijn Maurits-Staatsmijn Hendrik verbonden met het netwerk van mijnsporen dat door Zuid-Limburg liep en zo kreeg het een rechtstreekse verbinding met de Limburgse mijnbedrijven. Op het hoogtepunt van de Limburgse  mijnindustrie begin jaren zestig was de haven van Stein de grootste binnenhaven van Nederland en de op een na grootste binnenhaven van West-Europa, na de haven van Duisburg. 

In de loop der jaren zijn er verschillende ansichtkaarten uitgebracht van de Haven van Stein. Dit komt omdat de haven een zeer belangrijke functie had voor de industrie in Zuid-Limburg. Hieronder vind U een overzicht van diverse ansichtkaarten.

( foto's niet kopiëren ivm auteursrechten, Auteurswet 1912 )

© www.gluckauf.nl

 

Een ansichtkaart van de Haven Stein , uit de jaren vijftig. Het laden van steenkool.

© Gemeenten Stein./ www.gluckauf.nl

 

Een ansichtkaart van de Haven Stein , uit 1959. Het laden van steenkool.

© Smeets./ www.gluckauf.nl

 

Een ansichtkaart van de Haven Stein , uit 1959. Het laden van steenkool.

© Smeets./ www.gluckauf.nl

 

Een ansichtkaart van de Haven Stein, uit de jaren zestig.

© Bruls./ www.gluckauf.nl

 

Een ansichtkaart van de Haven Stein, uit de jaren zestig.

© Gebr. Simons./ www.gluckauf.nl

 

Haven Stein, een vijf-luik kaart uit de jaren zestig.

© Bruls./ www.gluckauf.nl

 

Haven Stein een vijf-luik kaart, uit de jaren zestig.

© Bruls./ www.gluckauf.nl

 

Ansichtkaart uit de jaren zestig van de gemeente haven van Stein. Op de achtergrond liggen de kolen om verscheep te worden.

© Gemeenten Stein./ www.gluckauf.nl