Stijlen.

 

Stijlen, ook wel stempels genoemd zijn er in vele varianten en uitvoeringen waarvan de bekendste de Titan stijl is. Deze was ooit door de Staatsmijnen zelf ontwikkeld. Leuk om te weten is dat in december 1954 achter het steenstort van de Staatsmijn Hendrik een nieuwe railkappen-werkplaats is geopend. Het was een betonnen gebouw van 150 meter lang en bestond uit 2 afdelingen, een voor de reparatie van ondergronds gebruikt ondersteuningsmateriaal en een afdeling voor de vervaardiging van nieuwe starre stijlen en kappen. Men maakte en repareerde hier materiaal voor zowel de Hendrik als ook voor de Emma en Wilhelmina. Bij volle bezetting kon men in de railkappen-werkplaats dagelijks duizend kappen of stijlen vervaardigen en dat was 2 maal zoveel als voorheen in de oude werkplaats. Tevens was er gedacht om het zware tilwerk zo veel mogelijk te beperken. Voor het materiaaltransport had men in de nieuwe werkplaats de beschikking de beschikking over rollenbanen, loopkranen en vorkheftrucks.

Scrol naar beneden voor een overzicht van de diverse stijlen die we in ons bezit hebben.

( foto's niet kopieën ivm auteurs rechten, Auteurswet 1912 )

Dit zijn diverse zogenaamde Titan stijlen, deze zijn door de Staatsmijnen zelf ontwikkeld. Sommige zijn helemaal compleet met vloerplaat en ketting met een zogenaamde krulstaart. (wordt ook wel varkensstaart genoemd) De stijlen hadden een vloerplaat om meer druk op te kunnen vangen. De Titan stijl is een vroegdragende stijl (het ondersteunend vermogen is al zeer snel maximaal en blijft dan constant) en bestaat uit een onderstijl, een bovenstijl en een slot. De zetdruk van een goed geplaatste Titan stijl is zo'n 4 ton. De inschuifweerstand van ± 30 ton wordt na 12 mm inschuiven van de bovenstijl bereikt en blijft dan constant. De werking van deze stijl berust op een conische sleepspie, welke door inschuiven van de bovenstijl wordt meegenomen. Een veer zorgt ervoor dat de sleepspie na het losslaan van het slot steeds weer omhoog in de beginstand komt. Er waren diverse grote van 30 cm t/m 2 meter.

© www.gluckauf.nl

 

 Meeste van deze titan stijlen zijn lampen van gemaakt en voorzien van een kleurtje. De meesten werden als dicoratie in huis geplaatst. Hierbij een aantal voorbeelden.

© www.gluckuaf.nl

 

Dit zijn Schwarz stijlen en werd ook in de Limburgse mijnen gebruikt. De Scwarz stijl bestaat uit een onderstijl, bovenstijl en een slot. Het is een vroegdragende stijl en de zetdruk is ongeveer 4 ton. Nadat door zakking van het dak de bovenstijl 24 mm is ingeschoven, waarbij een sleepspie wordt meegevoerd in het slot, wordt de inschuifweerstand bereikt (30 á 40 ton). Kenmerkend voor de Swarz stijl zijn de sleuven aan de onderstijl en de sleepspie. De sleuven in de Swarzstijl dienen om de stijl met behulp van spiekrikken (haringen) tussen dak en vloer te klemmen.
Hier in had men ook verschillende uitvoeringen in lengte, van 1/2 meter t/m 3 meter.
© www.gluckauf.nl

 

In de Mijnbouw bleven ze telkens nieuwe stijlen ontwikkelen. Een aluminium titan stijl.

© www.gluckauf.nl

 

Dit is een Jacob stempel. Deze is ontwikkeld door de Ingenieur Jacobs die werkzaam was bij de Staatsmijnen. Deze stempel is gebruik van 1950 t/m 1955. Zeer zeldzaam.

© www.gluckauf.nl

 

Een kleine stut die afkomstig is van de voormalige Mijn Willem sophia.

© www.gluckauf.nl

Informatie over stijlen.

 

( foto's niet kopieën ivm auteurs rechten, Auteurswet 1912 )

 

Instructiekaart voor het plaatsen van een Titanstijl, uit 1960.

© www.gluckauf.nl

 

Instructie kaart van de Mijn Oranje Nassau 2 uit dec.1957,voor het plaatsen van stijlen, in het bijzonder SCHWARZ STIJLEN.

© www.gluckauf.nl

 

Instructie kaart van de Mijn Oranje Nassau 2 uit dec.1957,van een SCHWARZ STIJL.

© www.gluckauf.nl